De kracht van goede uitleganimaties zit in verschillende onderdelen. Twee belangrijke hiervan zijn: Goede storytelling en een sterk beeldverhaal. Als er één studio is die dat goed in de vingers heeft, is het de Kurzgesagt studio. De inspirerende studio maakt uitlegvideo’s over een grote verscheidenheid aan onderwerpen. Al hun video’s zijn educatief van aard. Kurzgesagt produceert géén commerciële video’s, maar als animatieproducent kunnen we er toch veel van leren. Kijk je even mee?
De credits voor de video’s: kurzgesagt.org.
De Kurzgesagt video over verslaving biedt een kijkje in het ontstaan van verslaving. Waarom raken sommige mensen verslaafd en andere niet? En hoe werkt dat in het brein?
De illustratiehuisstijl van Kurzgesagt is goed gekozen. De stijl geeft de video’s een luchtig tintje, zonder daarbij af te leiden van de uitleg. Door de platte illustratiestijl is het hele zaakje relatief eenvoudig te animeren. Het produceren van een langere explainer video is daardoor een stuk minder arbeids- en kostenintensief.
Kurzgesagt begrijpt het belang van een gezonde dosis humor. Niet iedere uitlegvideo leent zich ervoor, maar laten we eerlijk zijn; Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd! Wist je trouwens dat humor een positieve invloed heeft op de spanningsboog van kijkers.
Met de oorlog in Oekraïne lijkt de Syrische vluchtelingencrisis ver weg. Toch is het nog maar kort geleden dat velen Europa probeerden te bereiken.
Het mooie van een de uitlegvideo’s van Kurzgesagt is dat ze zónder expliciet te overtuigen, mensen wel van gedachten kunnen laten veranderen. Door het verschaffen van objectieve feiten en kennis kan een uitlegvideo mensen inzicht geven in de werkelijke aard van een probleem.
De Kurzgesagt animatiestudio legt het tempo van een voice-over vaak relatief hoog. Op die manier zuigen ze je als kijker in het verhaal. Je hebt als kijker simpelweg geen tijd om afgeleid te raken. Uiteindelijk heeft dus ook het tempo van een voice-over invloed op de spanningsboog van de kijker!
De kracht van een goede uitlegvideo zit hem in vele onderdelen. Je moet rekening houden met de karaktereigenschappen van de doelgroep, het platform waarop je de video publiceert, een vleugje humor, een gave animatiestijl en ga zo maar door. Stiekem is het ook een stukje gezond verstand gecombineerd met een snufje magie.
Als je meer video’s wilt zien van Kurzgesagt druk je op de knop hieronder. Wil je meer video’s zijn van onze animatiestudio Fiks Film, druk je op die andere knop hieronder!