Hoe maak je een animatie?

Een animatie video maken is een leuke en creatieve uitdaging. Enerzijds moet je ervoor zorgen dat je alle nodige informatie opneemt. Anderzijds wil je een appealing eindproduct. Daarnaast heb je nog te maken met de wensen van een opdrachtgever. Door alle ingrediënten mee te nemen tijdens het werkproces, zul je uiteindelijk tot een animatie komen waar je apetrots op zult zijn!

Meer weten over Fiks Film Ik wil direct een offerte

Het doel van jouw animatiefilm

De eerste vraag die wij moeten beantwoorden is; Wat is het doel van de animatiefilm? Die vraag kun je vanuit veel invalshoeken benaderen. Zelf stellen wij onze opdrachtgevers de vraag als volgt:

Wat willen we dat de doelgroep na het zien van de animatie video doet, denkt, doorvertelt of onthoudt?

Het beantwoorden van deze vraag door de opdrachtgever is niet altijd even makkelijk. Opdrachtgevers hebben vaak de neiging om heel uitgebreid te antwoorden. We zijn echter opzoek naar een kort en krachtig doel. We zoeken een (bijna) meetbaar doel, zodat de tekst en illustraties van de video daarop ingericht kunnen worden. Tijdens een verhelderend gesprek zal worden bijgestuurd en doorgevraagd, zodat er uiteindelijk één enkel helder doel is geformuleerd.

Doel van de film

Hoe schrijf je een pakkend script?

Vervolgens gaan we aan de slag met een pakkend script. Ten behoeve van de inhoud van script heb je tijdens de briefing al de belangrijkste vragen aan jouw opdrachtgever gesteld. Zelf gebruiken wij (onder andere) 3 hoofdregels voor het schrijven van een pakkend script:

Tijdens het schrijven van het script van de animatie ‘schrijven wij hardop’. Dat betekent dat we aan het meepraten zijn met hetgeen wij opschrijven.

Script voor de animatiefilm

Welke animatiebeelden horen bij de tekst?

De volgende stap is het schetsen. Al tijdens het schrijven van het script houd je rekening met de beelden die je wilt uitwerken. Je houdt rekening met de chronologie en transities van de beelden; Hoe volgt alles elkaar op en zijn er al toffe overgangen te bedenken? De fases van het schrijven van het videoscript en het uitwerken van de schetsen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in het animatieproces. Over het algemeen werken we een schets uit per één of twee regels scripttekst.

Het schetsen doen wij op onze digitale tekentafel (de Wacom). De schetsen zijn vaak al van hoge kwaliteit en geven daarop een heel goed beeld van de animatiefilm. Echter, de videostijl is nog niet meegenomen in de schetsen. Er is dus een beetje fantasie nodig om de illustraties al in jouw eigen huisstijl te zien.

Schetsen van illustraties voor de video

Het stijlvoorstel

Om de stijl van de animatiefilm te bepalen doen wij verschillende (meestal drie) stijlvoorstellen. Waar we de stijl van de video op baseren verschilt per project. Soms heeft een opdrachtgever een bestaande huisstijl en soms zelfs een verplichte illustratiestijl. Dat maakt het maken van een stijlvoorstel relatief eenvoudig. Echter, floreren wij wanneer de opdrachtgever ons vrij laat in het produceren van een stijl.

We zullen samen met de opdrachtgever tijdens een sparsessie opzoek gaan naar de visuele identiteit van de opdrachtgever. Daarin kijken we naar de vormen, kleuren en het font (lettertype) dat bij de organisatie van de opdrachtgever. Op basis van het onderzoek ontwerpen wij drie verschillende stijlen. De opdrachtgever mag vervolgens zijn of haar voorkeur uitspreken. Eventueel volgen er naar aanleiding van de feedback nog wat aanpassingen. Wat ons kenmerkt is dat wij nooit stoppen voordat een opdrachtgever blij is met zijn of haar stijlopzet.

Stijlopzet van video

De illustraties voor de animatie

De stijl en de schetsen vormen de basis voor de illustraties van de animatie. De beide gaan spreekwoordelijk de blender in. Uit de blender komt vervolgens het storyboard in stijl. Voor deze processtap rekenen wij gemiddeld 2 weken aan doorloop, enigszins afhankelijk van de gekozen complexiteit van de animatie video. Het is belangrijk dat de illustraties de kern van de animatie onderbouwen en net als de tekst toe werken naar het einddoel: Wat moet jouw video bereiken? Wat willen wij teweeg brengen bij de doelgroep.

Tijdens deze stap zie je jouw film al echt tot leven komen. Een hele leuke en verhelderende processtap. Natuurlijk zijn de afbeeldingen nog statisch, maar met een beetje inbeeldingsvermogen zie je jouw eindproduct al langzaam dichterbij komen.

Storyboard animatievideo

De illustraties animeren

Door de uitstekende workflow die ons wordt geboden door Adobe kunnen we de illustraties bijna één-op-één inladen in Adobe After Effects. Dit is het programma waarmee we de karakters en objecten in de animatie leven inblazen.

De verschillende lagen die wij in Illustrator gecreëerd hebben zorgen ervoor dat er diepte ontstaat en dat alles los van elkaar kan worden geanimeerd. Het is een heel geknutsel, maar het eindresultaat liegt er nooit om! Wij nemen voor deze processtap vergelijkbaar aan de illustratiefase gemiddeld twee weken de tijd.

Een goed product groeit met aandacht en tijd.

Illustraties animeren

Oplevering

Als alle stappen doorlopen zijn komen we bij de oplevering terecht. De oplevering gebeurt na een akkoord van de opdrachtgever op de film. Als alles in kannen en kruiken is, gaan we afronden. Dat betekent dat wij de video opsturen naar de klant. De klant kan deze simpel via een linkje downloaden. Over het algemeen leveren wij een mp4 formaat op. Mocht de wil van de opdrachtgever anders zijn, is dat over het algemeen helemaal geen probleem.

Nu is het belangrijk dat de video wordt verspreid. Er zit veel liefde en strijd in een animatie. Het is zonde als hij niet goed verspreid wordt. De meest voorkomende verspreidingskanalen zijn Facebook, Instagram en LinkedIn. Echter, kan een video ook middels een mailing, presentatie of intranet onder de aandacht gebracht worden. Wij adviseren hierover of helpen daadwerkelijk hands-on mee met de verspreiding.

Lancering en verspreiding van de video