Animatiefilmpje maken

Een animatiefilmpje maken? Dat is een fantastisch idee. Maar waar moet je allemaal op letten? Je hebt natuurlijk een aantal vragen. Hoe vind je bijvoorbeeld het juiste animatiebureau voor jouw video? Wat onderscheidt de verschillende productiebedrijven van elkaar? Welk budget moet je vrijmaken voor een goede animatie? Hoe ziet een gemiddeld animatieproces er eigenlijk uit? Deze vragen zullen in onderstaande blog worden beantwoord.

Direct aan de slag

De verschillende afbeeldingen die je in dit blog ziet, zijn stijlvoorstellen voor verschillende projecten. Zo krijg je een idee van de diverse stijlen die jouw animatie kan krijgen.

Waar begin je?

Je wilt een animatiefilmpje laten maken, maar waar begin je? Je bedenkt natuurlijk niet zómaar dat je een animatiefilmpje wilt maken. Het ontstaat vanuit een probleem. Bijvoorbeeld ‘mijn boodschap komt niet over naar mijn doelgroep’, ‘hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?’ of ‘ik wil graag informeren, maar wel op een leuke manier’. Dat probleem is het begin van een leuk traject dat eindigt bij jouw doel; ‘een pakkende boodschap’, ‘meer bezoekers’ of ‘het op een leuke manier informeren van jouw doelgroep’. Het middel daarbij is animatie. Een uitleganimatie of brandanimatie is nooit het doel op zichzelf, maar staat in dienst van jouw doel. Dat is belangrijk om te onthouden, want een video is een middel om jouw doel te bereiken.

Laten maken

Het juiste animatiebureau?

Nu je jouw probleem en doel in kaart hebt, ga je opzoek naar een passend animatiebureau. Je gaat kijken naar de karaktereigenschappen van de verschillende bureaus en animatiestudio’s en naar die films in hun portfolio’s. Wil je graag een jonge, frisse en flexibele animatiepartner óf wil je misschien liever een gerenommeerde animatieproducent? Beiden hebben hun voor- en nadelen. Het belangrijkste is dat jouw zoekvraag matched bij wat het animatiebureau te bieden heeft.

Kijk bijvoorbeeld of de stijlen die de betreffende partij in zijn portfolio heeft, passen bij wat jij in jouw hoofd hebt. Er zijn bureaus die slechts één enkele stijl leveren, omdat dat hun ‘handtekening’ is. Er zijn ook bureaus die een grote verscheidenheid aan videostijlen aanbieden. Zo tonen zij aan dat zij flexibel zijn en zich passen in jouw jasje. In het tweede geval is de kans groter dat jij een animatie video krijgt die bij de look & feel van jouw bedrijf past.

Daarnaast kijk je of de werkwijze van de producent bij jouw manier van werken past. Er zal veel overlap zijn in de werkwijze van verschillende partijen, maar er zijn ook zeker grote verschillen. Zijn feedbackrondes eindig? Is er kans op meerkosten tijdens het proces? Hoeveel wordt jij als opdrachtgever betrokken bij de productie? Deze vragen beantwoorden wij in het stuk (hieronder) ‘Het animatieproces’.

Animatieproductie

Het budget

Om met de deur in huis te vallen; Je kunt een animatie laten maken voor het ‘lage’ budget van €350, voor het ‘hoge’ budget van €15.000 óf voor iets ertussen in. De keuze is volledig aan jou. Hieronder zet ik kort uiteen welke elementen het budget beïnvloeden.

De kwaliteit van een video is een eerste element. Welke kwaliteit verwacht jij van jouw video? Omdat je een video uitdraagt (intern of extern) is het min of meer een visitekaartje voor jouw bedrijf of organisatie. Wees je ervan bewust dat zorgvuldig werk altijd geld kost. Ieder productiehuis vraagt wat hij of zij zichzelf waard vindt. Als je €350 betaald voor een video, krijg je waarschijnlijk ook een video die er ‘goedkoop’ en niet uniek uitziet. Ook zal het productieproces een stuk ‘houteriger’ verlopen. Als je €15.000 betaald voor een video, krijg je waarschijnlijk een video van zeer hoog niveau. Houd er wel rekening mee dat je bij sommige grote bedrijven ook kosten betaald voor puur de ‘naam’ en de grootte van het bedrijf.

Zelf hebben wij ervoor gekozen om onze klanten verschillende keuze-opties voor te leggen in de middenmoot. Met prijzen van €2.000 tot €8.000. Waar je voor €2.000 al een video krijgt om trots op te zijn en voor €8.000 een video die monden laat openvallen. Doordat wij een team zijn met een kleine kern en grote flexibele schil zijn onze vaste kosten laag. Daarmee is onze prijs-kwaliteitsverhouding zeer goed (beetje reclame voor onszelf maken mag toch?).

De productietijd is een andere factor die van invloed is op jouw benodigde budget. Wil je ‘morgen’ een video, zal dat – hoe gek het ook klinkt – duurder zijn dan wanneer je geen deadline stelt. Om een video met een korte deadline in de gewenste kwaliteit te produceren, moet namelijk mankracht worden vrijgemaakt en moeten andere projecten worden doorgeschoven.

Het animatieproces zelf kan ook jouw benodigde budget beïnvloeden. Sommige bureaus starten met een lage prijs, maar gaande weg kom je erachter dat je extra moet betalen voor een voice-over, een extra feedbackronde, een extra afspraak of andere zaken. Andere bureaus werken met een vaste prijs (zoals animatie laten maken). Op die manier weet je vooraf waar je aan toe bent. Dat biedt jou als opdrachtgever veel flexibiliteit in het hele werkproces en genoeg ruimte voor inspraak.

Wat kost een animatiefilmpje

Een gemiddeld animatieproces

Een animatieproces kent verschillende stappen. Wil je ons animatieproces inzien? Vul even ons contactformulier in en wij sturen jou direct een infographic met onze werkwijze! Of bekijk de procesomschrijving op onze homepage.
Onze werkwijze bevat 9 stappen. Hieronder zal ik kort de 5 belangrijkste stappen uiteenzetten.

Werkwijze inzien Homepage

Scriptschrijven

Het script is de ‘backbone’ van de animatie. Een mens kan niet zonder water, zoals een animatie niet zonder goed script kan. Het script bevat tekstueel en inhoudelijk wat we gaan overbrengen in de animatie. Wanneer we een voice-over gebruiken voor de animatie, bevat het script tevens de letterlijke voice-over tekst.

Belangrijke elementen bij het schrijven van een animatiescript zijn:

  • Tekstlengte – Hoe korter, hoe krachtiger.
  • Schrijfstijl – Kies je bijvoorbeeld voor ‘je’ (toegankelijk en laagdrempelig) of ‘u’ (afstandelijk, maar wellicht wenselijk?).
  • Zinslengte – Korte zinnen kijken beter weg, lange zinnen doen aanspraak op de spanningsboog.
  • Taalniveau – A1/ A2 beginner. B1/ B2 gevorderd. C1/ C2 vergevorderd. Zet bij die keuze jouw doelgroep centraal.
Scriptschrijven

Schetsen

Op basis van de scripttekst bedenken wij beelden die de boodschap ondersteunen én aanvullen. Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Net als een illustratie. Het is van groot belang dat de beelden de kijker meenemen in het verhaal van de video. Naast dat je met scripttekst de eerste aanzet tot storytelling maakt, kun je met beeld de storytelling compleet maken.

Op onze digitale tekentafel werken wij de beelden schetsmatig uit. Op die manier kun jij alvast een goede impressie krijgen van onze gedachtegang en kunnen we jou daarin meenemen. Uiteraard mag je de feedback geven die jij nodig vindt. Feedback vroeg in het proces is zeer nuttig!

Schetsen

Stijlopzet

Zelf vind ik dit onderdeel altijd het leukst. Hier gaan we bepalen hoe hét eruit gaat zien. De stijl is afhankelijk van tientallen zaken, zoals jullie huisstijl, jullie identiteit, de lijn van het verhaal, het doel van de video, de eigenschappen van een doelgroep en ga zo maar door.

Wij zullen aan de hand van een studie, drie stijlvoorstellen opleveren. De stijlvoorstellen zijn stuk-voor-stuk verschillend van elkaar. Aan jou de kans om ons te voorzien van feedback en de keus voor bepaalde stijlelementen.

Stijlopzet

Illustreren en animeren

Stap 4 en 5 bedragen het illustreren van het storyboard en het animeren van de illustraties tot een mooie lopende film. Dit zijn in het werkproces twee afzonderlijke stappen, met beide hun eigen feedbackmomenten.

Het illustreren gebeurt aan de hand van de schetsen en de gekozen stijl. Hier gaat de animatiefilm voor het eerst echt leven. Je krijgt een mooi storyboard opgeleverd, waarin wij scripttekst, schetsen en de gekozen stijl samenvoegen. Aan jou de kans om ons te voorzien van jouw ongezouten mening.

Het animeren gebeurt na afronding van de illustraties. Met een mooie sound-design komt jouw animatiefilmpje in deze stap prachtig uit de verf. Het animeren is een arbeidsintensief, maar ontzettend leuk proces.

Bekijk onze startpagina:

Animatievideo

Bekijk ook eens de animatiefilms in ons portfolio:

animatiefilmpjes bekijken